Letošní rozvrhy... jak vznikaly?

Na začátku každého školního roku patří rozvrhy mezi často probíraná témata. Nejinak je tomu letos mezi více či méně spokojenými učiteli i studenty. Tvorbu rozvrhů, která s trochou nadsázky připomíná hlavolam, případně šachovou partii plnou problémů, má z pedagogického sboru na starost Ing. Ján Nagy. Následující rozhovor se točil právě kolem zmíněné problematiky.

Že není tvorba rozvrhu žádná legrace, je všeobecně známé. Jak dlouho ti trvala tvorba toho letošního?

Těžko přesně říct, některý den jsem rozvrh tvořil pár hodin, jiný víc. V červenci pochopitelně trochu méně, v srpnu s končící dovolenou daleko víc. Letos jsem měl obavu, že rozvrh vůbec nezvládnu. Kdybych měl jeho tvorbu přepočítat na hodiny, tak odhaduju tak minimálně sto, možná i sto padesát.

Dá se říct, že je tvorba rozvrhu v porovnání s předchozími lety obtížnější? a pokud ano, z jakých důvodů?

Je rozhodně obtížnější, důvody jsou jednoduché. Dostali jsme se na horní hranici obtížnosti tím, že máme už i ve čtvrtém ročníku tříoborovou třídu. Nyní máme v každém ročníku jednu tříoborovou, jednu dvouoborovou uměleckou třídu, v prvních dvou ročnících dvouoborové reklamní služby s mechaniky. Komplikace souvisí právě s tímto.

Je předpoklad, že se současným rozvrhem se bude ještě nějak dramaticky hýbat?

 Stále se s ním hýbá, ale pohyb je více méně symbolický, mění se umístění na učebny.

Jak to vypadá s jejich využitím, je jich na jednotlivé předměty dostatek?

Problém je dostat se na počítačovou učebnu, protože s „ešvépéčky“ výrazně vzrostl počet vyučovaných hodin odborných předmětů vyučovaných přímo u počítače. i umělecké obory najednou mají bitmapovou a vektorovou grafiku, některé typografii, webové stránky, případně „proóčko“, takže nárůst je značný. Když se podíváme na rozvrh učeben výpočetní techniky ve škole, celkem najdeme možná takových patnáct volných hodin.

S jakými reakcemi na nový rozvrh ses setkal u kolegů, případně studentů? Mám pocit, že „haló“ bylo letos docela značné.

Odezva byla z mého pohledu minimální, čekal jsem to horší. Pomohlo mi vyjádření pana ředitele, že s rozvrhem se dá těžko něco dělat. Příliš mnoho lidí za mnou tedy nepřišlo skrz to, že se jim rozvrh nelíbí. Maximálně chtěli jinou učebnu kvůli tabuli a podobně.

A třídy, které učím, kupodivu nikterak nereagovaly. Ostatní roky mívali studenti nějaké výhrady.

Takže spíš to bude taková klasická „šuškanda“. Slyšel jsem nepříliš kladné reakce na prodloužené páteční vyučování.

 Ano, páteční se muselo natáhnout. Naštěstí to postihlo jenom jednu třetinu žáků třetích reklam, kde mají do dvou hodin, a jednu polovinu interiérového designu v prvním ročníku.

Nicméně už se hovořilo o tom, že příští rok bude běžné páteční vyučování do tří. Můžeš odhadnout další vývoj, troufneš si na prognózu?

(smích) Těžko vidět nějaký předpoklad, mohu jen odhadovat. Skutečnost bude záviset na mnoha okolnostech. Jednak na tom, zda budeme mít kantory stálé, kterým mohu dát úvazek, jak se hodí mně pro nasazení do rozvrhu, nikoliv jim. Problém je u externistů. Když začnu tvorbu rozvrhu jejich požadavky, které mají přesně stanovené, a nasadím je do rozvrhu jako neměnné, tak mám z rozvrhu hotových dvacet procent. Ten zbytek kantorů se vlastně přizpůsobuje.

S tímhle nejde nijak pohnout?

Problém ještě doplním u uměleckých tříd, kde učí hodně externistů. Docela by pomohlo, kdyby se předem domluvili mezi sebou, které dny mohou. Odborné předměty se musí učit proti sobě, takže když si v jedné třídě stanoví učitel například designu oděvů čtvrtek, v druhé skupině na obaly úterý a další u fotografů pondělí, tak všeobecné předměty nemám pomalu kam dát. 

Pak je problém také u němčinářů. Těch je u nás jako šafránu, spojujeme výuku němčiny přes několik tříd, to taky rozvrhu nepřidá.

Celé to připomíná partičku šachu s řadou těžko řešitelných problémů, nezdá se ti?

To připomíná. (úsměv) Ohledně prognózy do dalších let: nechal jsem se slyšet už na začátku školního roku, že kdybych mohl v pátek udělat rozvrh až do tří, vypadal by celkově líp. Jen do dvou hodin to pro mě nemá žádný smysl.

Z jakého důvodu?

Když nepřipadám další hodinu, mohu v pátek udělat sedm hodin od nulté do šesté. Pokud bych chtěl použít variantu do dvou hodin, musím zařadit pauzu na oběd. Vyjde to nastejno, počet vyučovacích hodin zůstane neměnný.

Díky za rozhovor...

Jan Pokorný







       
Zřizovatelem školy je Pardubický kraj
Školský portál Pardubického kraje - každý den nové informace ze školství
Ocenění Pardubického kraje
Ocenění Pardubického kraje
Školní časopis UMAG
Školní časopis UMAG
ESF Projekt
Evropské sociální fondy
       

       
Obalový institut
OBALOVÝ INSTITUT SYBA, s. r. o.
Asociace výtvarných škol
Asociace

Masarykova univerzita
Střední škola umělecko průmyslová Ústí nad Orlicí - netfirmy.czStřední školy s maturitní zkouškou - netfirmy.cz